Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
  
AKCEPTUJĘ

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/24162/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

Standardy

Na polskim rynku istnieje kilkaset podmiotów świadczących usługi badawcze, jednak tylko 30 agencji może poszczycić się certyfikatem PKJPA. Zlecając realizację projektu badawczego, warto sprawdzić, jaką otrzymujemy gwarancję, że zostanie on wykonany rzetelnie i zgodnie z surowymi normami jakości obowiązującymi w badaniach rynku i opinii. Firmy posiadające  PKJPA Certyfikat Jakości Badań taką gwarancję dają.

Trzonem systemu zapewniania jakości OFBOR jest PKJPA, ale nie istniałby on bez obligatoryjnych kodeksów branżowych oraz Komisji Odpowiedzialności Zawodowej. 


PKJPA Certyfikat Jakości Badań  

q2

PKJPA Certyfikat Jakości Badań jest najważniejszą inicjatywą OFBOR, promującą polskie standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej.

PKJPA ustala minimalne normy jakości pracy w zakresie organizacji Działu Realizacji oraz sieci terenowej, rekrutacji ankieterów i koordynatorów, ich szkolenia, nadzoru i koordynacji ich pracy, a także kontroli poprawności wykonanej przez nich pracy.

Członkami Programu mogą być wyłącznie osoby prawne. Do Programu mogą przystąpić firmy będące dostawcami lub usług badań rynku, niezależnie od przynależności do OFBOR-u.

W ramach Programu odbywa się coroczny, niezależny audyt procedur obejmujący: szkolenia ankieterów, rekruterów i audytorów; kontrolę jakości pracy terenowej; dokumentację projektów badawczych. Firmom, które pomyślnie przejdą audyt PKJPA przyznaje się na okres jednego roku certyfikaty Programu w 7 kategoriach (badania CAPI/PAPI, CATI, CAWI, jakościowe, typu self-administered, retail audit oraz mystery shopping). W 2024 roku wprowadzona zostanie certyfikacja badań CAWI z podziałem na dwie dziedziny: CAWI oraz Panel  CAWI. Certyfikat PKJPA stanowi gwarancję, iż legitymująca się nim firma spełnia wymogi Programu. Od tego momentu firma – aż do następnej edycji audytu - może używać logo Programu - umieszczając je na materiałach badawczych, ulotkach informacyjnych o firmie, zaproszeniach do badania, listach i kartach zapowiednich, a także informować o tym w ofertach kierowanych do klientów. Więcej o Programie na stronie: www.pkjpa.pl

 
gora

Certyfikowane agencje badawcze 2024/2025

  

  F2F CATI CAWI

Panel

CAWI

SAQ

Badania

jakościowe

Retail

Audit

Mystery

Shopping

PKJBI
4P Research Mix czek czek czek czek   czek   czek  
ABR Sesta czek    czek     czek czek czek  
AC Nielsen Polska czek         czek czek  
 
Accorp/Pollster     czek czek          
AJP Research czek czek       czek   czek  
Almares Instytut Doradztwa i Badań Rynku czek       czek czek      
ALS Food&Pharmaceutical Polska         czek        
ARC Rynek i Opinia czek czek czek czek   czek   czek  
Ariadna Ogólnopolski Panel Badawczy     czek czek          
ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku czek czek czek     czek   czek  
BCMM - Badania Marketingowe   czek czek     czek      
BR czek czek czek czek czek czek   czek  
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR czek czek czek czek   czek   czek  
DANAE czek czek czek   czek czek   czek  
DIVE Polska               czek  
EFEKTUM   czek              
EMBIS czek         czek   czek  
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej czek czek czek     czek      
GfK Polonia       czek          
Grupa Doradcza/Otawa Group   czek           czek  
IMAS International Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej   czek czek czek          
IPSOS Polska czek czek czek czek czek czek   czek czek
IQS czek   czek czek   czek     czek
Kantar Polska     czek czek          
Openfield czek czek czek czek   czek      
Opinia24   czek czek czek          
PBS czek czek czek czek czek czek   czek  
Research Collective czek         czek   czek  
SW Research     czek czek          
Wavemaker     czek            

 

gora

PKJBI

q2

Program Kontroli Jakości Bezpieczeństwa Informacji (PKJBI), to kolejny etap budowania systemu samoregulacji branżowej.

Rośnie znaczenie i wartość informacji, do której mamy dostęp jako branża badawcza. Klienci przykładają coraz większą wagę do właściwego zarządzania bezpieczeństwem danych. Coraz więcej zapytań ofertowych zawiera wymagania dotyczące standardów zarządzania bezpieczeństwem danych. Naruszenie poufności danych może mieć daleko idące konsekwencje finansowe jak i biznesowe zarówno dla firmy jak i całej branży. Wprowadzenie standardów w zakresie bezpieczeństwa informacji, ułatwi firmom wdrożenie odpowiednich rozwiązań zabezpieczając bieżące i przyszłe wymagania rynku.

W audycie PKJBI mogą wziąć udział firmy będące sygnatariuszami Programu PKJPA.

pdfAktualna wersja Standardu

pdfLista firm, posiadajacyh certyfikat Programu Kontroli Bezpieczeństwa Informacji.
gora

Kodeks Dobrych Praktyk Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku

Wstęp

Kodeks dobrych praktyk stanowi dokument opisujący dobre praktyki i zachowania dopuszczalne z punktu widzenia jak najszerszej reprezentacji firm badania rynku i opinii, jak również i obowiązującego prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, podstawowych zasad funkcjonowania środowiska badawczego oraz ochrony interesów branży badawczej. Niniejszy kodeks daje przesłanki do przejrzystych działań w branży badawczej a dzięki temu wzmacnia rangę środowiska badawczego. Od 22 lutego 2018 r. Dokument ten jest obowiązujący dla wszystkich firm członkowskich OFBOR oraz sygnatariuszy Programu PKJPA.

Zasady uczciwej konkurencji

Jako podstawowe zasady uczciwej konkurencji przyjmuje się:

  • Podawanie rzetelnej informacji o firmie w zakresie wielkości obrotów, zasobów, możliwości wykonania usługi, doświadczenia biznesowego,
  • Przestrzeganie praw autorskich i nie wykorzystywanie know-how oraz danych bez stosownych uprawnień,
  • Niestosowanie działań dumpingowych,
  • Przeciwdziałanie praktykom korupcyjnym,
  • Nienaruszanie dobrego imienia innych podmiotów lub osób, a przede wszystkim konkurencji,
  • Niestosowanie reklamy negatywnej

Relacja z klientami i otoczeniem

Podstawowe zasady w obszarze relacji z klientami i otoczeniem:

  • Zawieranie umów na zasadach partnerskich,
  • Rzetelne przedstawianie klientowi warunków wykonania usługi,
  • Bezwzględne przestrzeganie wymogów kodeksu ESOMAR podczas całego procesu realizacji,
  • Stosowanie zasady win-win w relacji z klientami,
  • Terminowe regulowanie zobowiązań wobec pracowników, dostawców, odbiorców i partnerów,
  • Poszerzanie wiedzy na temat badań rynku wśród wszystkich podmiotów korzystających i biorących udział w badaniach
  • Kierowanie się interesem i dobrem klienta oraz respondentów przy wykonywaniu swoich usług, z zastrzeżeniem iż zawsze są one zgodne ze sztuką
  • Zachowanie zasady poufności co oznacza, że wszelkie informacje uzyskane od klienta są poufne i nie mogą być użyte w żadnym wypadku do celów firmy badawczej ani rozpowszechniane bez zgody klient
  • Zapewnienie ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującym prawem.
pdfPobierz Kodeks Dobrych Praktyk
 
gora

Kodeks i przewodniki ESOMAR

ESOMAR (The World Association for Social, Opinion and Market Research) to ogólnoświatowa organizacja licząca 5 000 członków w ponad 100 krajach świata, która stawia sobie za cel podnoszenie standardów badań rynków, konsumentów i społeczeństw, a także propagowanie użyteczności badań rynku i opinii jako sposobu na wykrywanie rzeczywistych problemów i podnoszenie efektywności procesów decyzyjnych.

Dla wspierania tego nieustannego dialogu, ESOMAR tworzy bogaty program wydarzeń branżowych i imprez tematycznych, publikacji i komunikatów, a także aktywnie promuje ideę samoregulacji oraz opracowania ogólnoświatowego kodeksu dobrych praktyk.

pdfMiędzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań Społecznych

pdfPrzewodnik Esomar World Research - Realizacja wywiadów z udziałem dzieci i młodzieży

pdfPrzewodnik ESOMAR/WAPOR – sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań

pdfWytyczne ESOMAR na temat utrzymywania różnic pomiędzy badaniami marketingowymi i marketingiem bezpośrednim

 
gora