Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) powstała w 1997 r. i jest jedynym w Polsce stowarzyszeniem skupiającym wyłącznie instytuty badawcze, powołanym w celu kontroli przestrzegania norm etycznych oraz metodologicznych w badaniach opinii i rynku, a także działającym na rzecz publicznego zaufania do badań. Do grona członków OFBOR zalicza się 20 wiodących agencji badawczych w Polsce.
OFBOR za swój podstawowy cel przyjął stanowienie i propagowanie standardów profesjonalizmu w procesie badania opinii i rynku oraz tworzenie warunków niezależnej i obiektywnej oceny przestrzegania tych standardów. Wychodząc od międzynarodowych regulacji etycznych w tej dziedzinie - przede wszystkim propagowanych przez ESOMAR - OFBOR przygotowuje własne zbiory zasad przeznaczone dla rynku polskiego. Oceną realizacji i przestrzegania tych regulacji zajmuje się Komisja Odpowiedzialności Zawodowej wykorzystująca w tym celu niezależny Sąd Arbitrażowy.
Istotnym zadaniem OFBOR jest reprezentowanie interesów branży badawczej wobec instytucji władz publicznych i prawa. Szczególnie ważny jest udział w charakterze konsultanta w procesach tworzenia prawa i jego interpretacji w odniesieniu do wszystkich dziedzin życia społecznego i ekonomii, mających wpływ na prowadzenie badań. Normy prawa europejskiego zobowiązują państwa członkowskie i Komisję Europejską do wspierania stowarzyszeń zawodowych w ich wysiłkach na rzecz opracowania i stosowania kodeksów postępowania w tych dziedzinach. Pierwsze działania OFBOR w tej roli dotyczyły skutków nowego prawa o ochronie danych osobowych . Kolejne dotyczą Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów.
Wierzymy, że formułowanie i przestrzeganie przez badaczy opinii i rynku własnych uregulowań chroniących uzasadnione interesy uczestników procesu badawczego, tworzy podstawy zaufania do działalności badawczej ze strony naszych Klientów oraz ogółu społeczeństwa. Zapraszamy firmy badawcze do przystąpienia do Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku oraz udziału w jej pracach. Zachęcamy też wszystkie zainteresowane osoby i instytucje do kontaktu z OFBOR.
STATUT został przyjęty w dniu 14 maja 1997 r. przez Organizację Firm Badania Opinii i Rynku z późniejszymi zmianami w brzmieniu nadanym uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Przedstawicieli z dnia 31 maja 1999 r.
Pobierz statut OFBORNadzwyczajne Walne Zebranie Przedstawicieli Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku wybrało w dniu 30 sierpnia Alinę Lempę na stanowisko prezesa zarządu organizacji. Nowymi członkami zarządu OFBOR zostali także: Agnieszka Gosiewska (Nielsen), Szymon Mordasiewicz (GfK), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), Michał Prządka (Kantar Polska) oraz Tomasz Woźniczka (PBS).
Wybór na stanowisko prezeski zarządu OFBOR to dla mnie ogromny zaszczyt i wyróżnienie. Jestem związana z branżą badawczą od kilkunastu lat i wiem jak ważną rolę odgrywa w niej OFBOR, który jest nie tylko twórcą branżowych samoregulacji, strażnikiem standardów etycznych i metodologicznych, ale także promotorem nowych rozwiązań i podejść w szeroko rozumianym obszarze market insights. Bardzo cieszę się na pracę w tak zdywersyfikowanym gronie nowego zarządu – mówi Alina Lempa.
Alina Lempa jest prezesem zarządu agencji badawczej IQS od 2010 r. Wcześniej, jako manager związana była m.in. z globalnymi firmami FMCG m.in. Unilever i PepsiCo oraz z branżą mediową. W latach 2010-2014 oraz 2017-2021 pełniła funkcję członka zarządu OFBOR. Od wielu lat należy także do prestiżowej światowej organizacji zrzeszającej liderów biznesu - YPO.
OFBOR jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie certyfikowane agencje badawcze. Obroty jego członków wynoszą ok 85% polskiego rynku badań marketingowych i społecznych. Organizacja w tym roku obchodzi 25lecie istnienia, a jej najważniejszym dorobkiem jest PKJPA - kompleksowy standard zapewniania jakości w badaniach.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Andrzej Ludek - Przewodniczący Komisji
(Almares Instytut Doradztwa i Badań Rynku, tel. +48 22 621 82 18)
Izabella Anuszewska - Członek Komisji
(Kantar Polska, tel. +48 22 54 52 000)
Mirosława Grabowska - Członek Komisji
Marta Rybicka - Członek Komisji
(IQS, tel. +48 22 592 63 00)
Marcin Spławski - Członek Komisji
(Danae, tel. +48 58 742 22 44)
Wojciech Terlikowski - Członek Komisji
(Indicator, tel. +48 22 595 15 95)
Bartłomiej Niedbał - Członek Komisji
(ABR SESTA, tel. +48 22 322 65 00)
Karolina Zajdel-Pawlak - Członek Komisji
(NielsenIQ, tel. +48 22 338 73 00)
Infografika przedstawia wyniki przeprowadzonego na zalecenie OFBOR niezależnego audytu przychodów, do którego - dla lepszego zobrazowania całej wartości rynku - dołączone zostały estymowane obroty dwóch dużych agencji badawczych nieuczestniczących w audycie (Nielsen oraz PBS).
Podana w zestawieniu, szacowana wartość całego rynku, została opracowana przez PTBRiO i zawiera m.in. dane pochodzące z corocznego badania przeprowadzonego przez PTBRiO dla ESOMAR.
Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) skupiająca obecnie 20 największych firm badawczych na polskim rynku, zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.
Wymagane kopie następujących dokumentów:
Ad pkt 3
Ad pkt 4
Ad pkt 5
4 - przekroczył oczekiwania
3 – zgodnie z oczekiwaniami
2 – sprostał części oczekiwań
1 – poniżej oczekiwań
Waga ocen odnoszących się do punktu 3 i 4 §10 statutu: po 50%.