Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
  
AKCEPTUJĘ

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/24162/modules/mod_bootstrapnav/helper.php on line 75

Informacja UZP o wyniku kontroli doraźnej KIM

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku otrzymała od Urzędu Zamówień Publicznych zawiadomienie o wynikach kontroli doraźnej przeprowadzonej na wniosek złożony przez OFBOR w maju 2022 w sprawie zamówienia publicznego udzielonego przez Krajowy Instytut Mediów w wyniku postępowania „Realizacja badania ciągłego tzw. Trackingu dotyczącego konsumpcji techniką wywiadu telefonicznego z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego i systemu do realizacji wywiadów” (Dz. Urz. UE 2022/S 057-150158, numer referencyjny KIM.2.2022).

W przesłanym piśmie UZP informuje, że procedura udzielenia zamówienia publicznego przez Krajowy Instytut Mediów firmie Alternatywa Polska odbyła się z naruszeniem przepisów prawa.

Wnioskując o kontrolę staliśmy na stanowisku, że Krajowy Instytut Mediów naruszył zasady konkurencyjności, przejrzystości, proporcjonalności i naruszył przepisy Prawa Zamówień Publicznych. Urząd potwierdził nasze przypuszczenia złamania prawa przy udzieleniu zamówienia w trybie „z wolnej ręki” na kwotę ponad 23 mln netto szerzej nieznanej firmie. – mówi Alina Lempa, prezes OFBOR.

Zamówienie na tak znaczącą kwotę jest w branży badań społecznych i marketingowych bezprecedensowe, dlatego środowisko badawcze, reprezentowane przez OFBOR nie kryło swojego oburzenia faktem udzielania go podmiotowi niebędącemu certyfikowaną agencją badawczą, w trybie niekonkurencyjnym, przewidzianym przez ustawodawcę dla klęsk żywiołowych i sytuacji nadzwyczajnych.

Szczegółowe wyjaśnienia UZP, podobnie jak wcześniejsza kontrola NIK wskazują na liczne nieprawidłowości po stronie KIM nad czym ubolewamy. Jesteśmy przekonani, że środki publiczne powinny być wydatkowane zgodnie z literą prawa i trafiać do podmiotów mogących zapewnić wysokie standardy realizacji powierzonych zadań. – dodaje Alina Lempa

OFBOR nie dysponuje informacjami na temat jakości i poziomu profesjonalizmu usług badawczych zrealizowanych przez Alternatywę Polską w wyniku zamówienia udzielonego z naruszeniem prawa. Wg informacji prasowych umowa zawarta na okres 16 miesięcy wygasła, a KIM zdecydował się jej nie przedłużać.

 

do pobrania: 

  1. Wniosek OFBOR o wszczęcie kontroli doraźnej
  2. Informacja UZP o wynikach kontroli doraźnej
  3. Pismo Departamentu Kontroli Zamówień Publicznych UZP skierowane do OFBOR

 

Biała Księga - Badania

 

ksiegaObszar badań doczekał się własnego rozdziału Białej Księgi, który zbiera i opisuje dobre praktyki i najlepsze standardy. Publikacja jest efektem organizowanego przez SAR i PSML Dialogu Branżowego, w którym uczestniczyli Klienci i Agencje. Zamiarem autorów jest wsparcie codziennej współpracy Klientów i Agencji, poprawa przejrzystości, efektywności i ograniczenie kosztów przetargów.

Biała Księga Badania zawiera rekomendacje i wytyczne, opis trzech modeli przetargów oraz dokumenty przetargowe, które służą uzyskiwaniu najlepszych wyników we współpracy w obszarze badań.

Materiały i wytyczne powstały na bazie spotkań przedstawicieli Agencji Badawczych (zrzeszonych w Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku) oraz Działów Badań i Zakupów ze strony Klientów.

W rozdziale znalazły się m.in.:

  • źródła wiedzy o rynku,
  • wytyczne jak przeprowadzić przetarg na badania w jednym z trzech rekomendowanych modeli,
  • wskazówki dotyczące optymalnego czasu w przetargach,
  • rekomendacje dla efektywnej komunikacji w przetargach uwzględniającej jawność uczestników postępowań, równy dostęp do informacji oraz zasady Briefingów, Debriefingów i udzielania informacji zwrotnych,
  • przykładowe kryteria ocen w trzech modelach przetargów,
  • wskazówki dotyczące terminów płatności, kosztu pieniądza w czasie, zaliczek i etapowania płatności,
  • rekomendacje dotyczące ochrony własności intelektualnej i praw autorskich w przetargu,
  • wzory dokumentów: dwustronnej umowy o zachowaniu poufności (NDA), Zapytania o Informację (RFI Request For Information), Briefów w trzech modelach przetargu, przykładowego kosztorysu i cennika.

Biała Księga Badania wraz z załącznikami znajduje się na stronie https://dobryprzetarg.com.pl/biala-ksiega w zakładce 08 Badania.

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Lista organizacji uprawnionych do wnoszenia odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej

Informujemy, że OFBOR jest uprawniony do wnoszenia środków ochrony prawnej w postępowaniach o zamówienia publiczne (Krajowa Izba Odwoławcza - Lista organizacji uprawnionych do wnoszenia odwołań (uzp.gov.pl)). Będziemy pomagać badaczom i innym wykonawcom, gdy pojawi się potrzeba ich wsparcia w obliczu problemów formalnych lub merytorycznych podczas udzielania zamówień publicznych.

Jesteśmy z Wami

Zarząd i Komisja Odpowiedzialności Zawodowej OFBOR

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Zapraszamy do konsultacji branżowych projektu

Kodeksu Postępowania dotyczącego przetwarzania danych osobowych przez agencje badawcze.

W poniższych linkach znajduje się treść kodeksu wraz z załącznikami:

Kodeks Postępowania

zał.1 ESOMAR_Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych_PL

zał. 2 OFBOR_ESOMAR_Interviewing-Children-and-Young-People_PL

zał. 3 PKJBI_norma_tekst

zał. 4 KLAUZULA ZGODY RESPONDENTA NA UDOSTĘPNIENIE DANYCH OSOBOWYCH_PW_rev

zał. 5 Umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych_szablon

zał. 6 Wytyczne ESOMAR na temat utrzymywania różnic pomiędzy badaniami marketingowymi i marketingiem bezpośrednim

zał. 7 Wzór oświadczenia o spełnieniu wymogów wskazanych w Kodeksie umożliwiających agencji badawczej przystąpienie do Kodeksu

 

Uwagi należy nadsyłać na adres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. w dokumencie wg następującego wzoru:  Wzor_zgloszenia_uwag

 

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________   

 

OFBOR pyta Krajowy Instytut Mediów o wybór wykonawcy badań

 

23 marca br. opublikowana została w Wirtualnych Mediach informacja o udzieleniu zamówienia przez Krajowy Instytut Mediów (KIM) spółce Alternatywa Polska (AP)  na realizację badania "Realizacja badania ciągłego tzw. Trackingu dotyczącego konsumpcji techniką wywiadu telefonicznego z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego i systemu do realizacji wywiadów CATI". Zamówienia udzielono w trybie negocjacji, bez przetargu, na kwotę ponad 23 mln zł.

28 marca br. Zarząd OFBOR wystosował do Krajowego Instytutu Mediów pismo w trybie udzielenia informacji publicznej nt. szczegółów wyboru wykonanawcy badania.

 

Link do artykułu: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krajowy-instytut-mediow-wybral-alternatywe-polska-kontrakt-na-blisko-24-mln-zl

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:150158-2022:TEXT:PL:HTML&src=0.

KIM pismo 28 03 2022

Odpowiedź KIM:

KIM Odp 1

 

14 kwietnia br. ponowne pismo Zarządu OFBOR do Krajowego Instytutu Mediów, w trybie udzielenia informacji publicznej:

 

KIM pismo 14 04 2022 Page 1

KIM pismo 14 04 2022 Page 2

 

Odpowiedź KIM:

 

KIM Odp 2

 

 

Sprawa jest również szeroko komentowana w mediach.

Publikacje w WM:

30.03. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ofbor-pyta-krajowy-instytut-mediow-zamowienia-alternatywa-polskiej-na-24-mln-zl-bez-przetargu

05.04. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-track-krajowy-instytut-mediow-sluchalnosc-radia-polskie-radio-rmf-eurozet

6.04. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krajowy-instytut-mediow-kim-sluchalnosc-radia-radio-track-miroslaw-kalinowski

07.04. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krajowy-instytut-mediow-jak-wyglada-badanie-sluchalnosci-radia-jak-dziala-odchodzimy-od-podejscia-w-ktorym-liczy-sie-sila-marki

11.04. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krajowy-instytut-mediow-alternatywa-polska-kto-za-tym-stoi

11.04. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-357-radio-nowy-swiat-w-internecie-6-10-razy-wiecej-sluchanej-niz-trojka-wyzej-tylko-rmf-fm

 

Publikacje w  Press:

5.04. https://www.press.pl/tresc/70200,badanie-krajowego-instytutu-mediow-zawyza-wyniki-sluchalnosci-polskiego-radia

7.04. https://www.press.pl/tresc/70242,nowy-pomiar-sluchalnosci-jest-realizowany-metoda-day-after-recall---tak-jak-radio-track

8.04. https://www.press.pl/tresc/70279,nowe-badanie-sluchalnosci-radia-dla-krajowego-instytutu-mediow-realizuje-firma_-ktorej-nikt-nie-zna

 

 ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

World Research Day

Czy może istnieć świat bez danych?

Dlaczego trzeba dołączać do lokalnych stowarzyszeń badawczych

posterNie wszyscy być może znają angielskie pojęcie „peak oil”, które oznacza teoretyczny moment, gdy nastąpi maksymalny poziom wydobycia ropy naftowej na naszej planecie, po czym zacznie on nieodwołalnie i ostatecznie spadać. Według najnowszych przewidywań moment nastąpi gdzieś między rokiem 2020 a 2030. Co się wtedy stanie? Prognozy są rozbieżne, ale jeśli świat się na to nie przygotuje, może to oznaczać koniec podróży lotniczych i poważną zapaść transportu publicznego, wskutek czego całe przedmieścia mogą przekształcić się w slumsy, a cały świat stanie w obliczu poważnych problemów. W 1960 r. powstała Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC), której celem było przedłużenie i zabezpieczenie wykorzystania i rozwoju tego ważnego paliwa kopalnego oraz zapobieganie opisanym wyżej scenariuszom.

Dziś przypada Międzynarodowy Dzień Badań (International Research Day), ale co wspólnego z badaniami i wiedzą ma „szczytowy poziom” wydobycia ropy naftowej? Już od ponad dekady w obiegu funkcjonuje analogia mówiąca o tym, że nową „ropą naftową” są dane, przy czym należy zauważyć, że jest ona całkiem trafna. Podobnie jak węglowodory są siłą napędową naszego transportu, infrastruktury i energetyki, tak dane są siłą napędową potrzeb informacyjnych i decyzyjnych w przedsiębiorstwach, społeczeństwach i rządach poszczególnych państw. Zarówno ropa, jak i dane są na swój sposób niezastąpione i obie te rzeczy uznajemy za oczywiste. To, co zyskujemy dzięki ropie naftowej i danym, jest dla wielu osób niewidoczne w ich codziennym życiu. I tak jak OPEC powstał, aby przedłużyć i zabezpieczyć wykorzystanie ropy naftowej i rozwój tej branży, tak samo nie powinniśmy zapominać o inwestowaniu w stowarzyszenia, które odgrywają kluczową rolę dla trwania i zabezpieczania danych – ich wykorzystania i rozwoju. Takimi stowarzyszeniami są niewątpliwie lokalne stowarzyszenia branży badawczej.

Za każdym razem, kiedy słyszę, że dane są „nową ropą naftową”, wyobrażam sobie świat, w którym – na zasadzie analogii do ropy – przestano gromadzić dane. I nie myślę po prostu samolubnie o tym, że wszystkie osoby pracujące w naszej branży straciłyby pracę. Łatwo sobie bowiem wyobrazić poważniejsze i dalej idące społeczne skutki zniknięcia danych. Na szczęście istnieje wiele stowarzyszeń – krajowych, regionalnych i globalnych, które wkładają wiele wysiłku w to, aby propagować i rozwijać stosowanie danych w sposób otwarty, uczciwy i rzetelny oraz bronić nas przed takimi scenariuszami jak te opisane niżej.

Gdyby zniknęły dane, ucierpiałyby usługi publiczne, ponieważ władze nie miałyby pojęcia, komu i w jaki sposób udzielać świadczeń. Brak danych mógłby doprowadzić do chaosu w dziedzinach takich jak transport publiczny, usługi socjalne, polityka publiczna i wiele innych. Bez badania opinii publicznej rządy poszczególnych krajów nie musiałyby uwzględniać poglądów obywateli, a w czasie kampanii wyborczych kwitłaby propaganda i szerzyłyby się fałszywe wiadomości, ponieważ nie byłoby sposobów na ich zweryfikowanie.

Przedsiębiorstwa wprowadzałyby na rynek produkty opracowane na zasadzie zgadywania – bez wiedzy o tym, jak się sprawdzą na rynku, a reklama byłaby wypuszczana w eter przez agencje reklamowe bazujące wyłącznie na własnym intuicyjnym rozumieniu potrzeb grup docelowych.

Świat bez danych byłby światem marnotrawstwa. Z ekonomicznego punktu widzenia znaleźlibyśmy się z powrotem w XIX wieku. Rządy państw, przedsiębiorstwa i organizacje dobroczynne traciłyby pieniądze z powodu nietrafionych produktów i usług. Bankructwa przedsiębiorstw pociągałyby za sobą utratę miejsc pracy, co doprowadziłoby do recesji i pogłębienia się przepaści między bogatymi i biednymi.

Wszystko to brzmi dość dramatycznie, ale na szczęście istnieje jednak różnica między wydobyciem ropy naftowej a gromadzeniem danych. O ile ropa naftowa to zasób ograniczony, o tyle dane nigdy się nie skończą, dopóki ludzkość będzie wykazywać zachowania i postawy, które poddają się obserwacji. Wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba podejmowania decyzji dotyczących produktów, usług czy kierunków polityki publicznej, istnieje również zapotrzebowanie na dane i wiedzę.

Mimo iż – w przeciwieństwie do zasobów ropy – dane nie mogą „wyschnąć”, nie oznacza to jednak, że nie ma w tej sferze żadnych niebezpieczeństw. Niemal co tydzień dochodzi do kolejnego naruszenia poufności danych, a setki milionów ludzi co roku padają ofiarą złych praktyk w zakresie gromadzenia i przechowywania danych. Takie naruszenia niosą poważniejsze konsekwencje niż tylko drobne osłabienie zaufania wśród konsumentów. Moim zdaniem „szczytowy punkt” w zakresie gromadzenia danych nastąpi wtedy, gdy gromadzenie i przechowywanie danych stanie się na tyle nieetyczne i utajnione, że zaistnieje potrzeba wprowadzenia ustaw zakazujących gromadzenia danych, aby chronić osoby fizyczne. Inny negatywny scenariusz nastąpiłby wtedy, gdyby rządy państw przejęły całkowitą kontrolę nad danymi i wykorzystywały je według własnego uznania, aby kontrolować społeczeństwo i kierować jego zachowaniami.

Istnieją na szczęście sposoby, aby zabezpieczyć się przed takimi scenariuszami. Najprostszą i najważniejszą rzeczą, którą dla ochrony danych mogą zrobić osoby zawodowo zajmujące się danymi i wiedzą, bez względu na przyszłe scenariusze, jest przystąpienie do stowarzyszenia branżowego. Członkostwo w stowarzyszeniu to nie tylko świetny sposób na dzielenie się wiedzą, uczenie się i budowanie sieci kontaktów. Wiele stowarzyszeń posiada kodeksy i wytyczne, które wykraczają poza podstawowe wymogi prawne, promują zasady uczciwego i przejrzystego wykorzystywania danych oraz zapewniają uczestnikom badań jasne, etyczne i wiarygodne zasady gromadzenia i przechowywania danych osobowych. Ponadto wiele stowarzyszeń pozostaje w stałym kontakcie z lokalnymi organami ustawodawczymi, aby głos badaczy był słyszalny w procesie tworzenia przepisów o ochronie danych. Mówiąc prościej – im więcej badaczy zapisze się do stowarzyszeń branżowych, tym większa będzie wiarygodność tych stowarzyszeń wobec twórców prawa, tym większą rolę stowarzyszenia będą mogły odgrywać na swoim obszarze i tym lepsza będzie renoma naszej branży i zawodu na świecie.

Zachęcam więc, aby w Międzynarodowym Dniu Badań poświęcić chwilę na refleksję i wyobrazić sobie, co by się stało, gdybyśmy kiedykolwiek osiągnęli „szczytowy poziom” w zakresie gromadzenia danych i wiedzy, a osoby, które nie są jeszcze członkami stowarzyszenia branżowego, serdecznie zachęcamy, aby przystąpiły do niego już dziś.

Joaquim Bretcha
President Esomar

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

INSUMMIT logo color

 

Kongres Badaczy Rynku i Opinii zmienia się w INSUMMIT Festiwal Insightów i Innowacji

Po ponad dwudziestu latach Kongres Badaczy Rynku i Opinii tworzony przez branżowe organizacje badawcze przeszedł proces repozycjonowania i rebrandingu w INSUMMIT Festiwal Insightów i Innowacji. Zmianie uległa także formuła i lokalizacja wydarzenia, które zostało na nowo zaprojektowane jako otwarta platforma integrująca liczne branże dostawców i odbiorców wiedzy z zakresu human insight. Festiwal odbędzie się w dniach 22 i 23 września w Centrum Praskim Koneser w Warszawie.

INSUMMIT powstał na bazie pond 20 lat doświadczeń Kongresu Badaczy, w którym co roku brało udział 500 - 700 osób reprezentujących ponad 200 marek z kilkudziesięciu branż. Dorobek Kongresu był naprawdę imponujący, ale czuliśmy, że potrzebujemy większego otwarcia, większej inkluzywności i zaproszenia do współdziałania twórców z różnych środowisk dostarczających i wykorzystujących wiedzę o człowieku, społeczeństwie i rynku – mówi Anna Karczmarczuk, prezeska Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii i współorganizatorka INSUMMIT.

Trwający blisko pół roku proces projektowania nowej marki i formuły eventu, ujawnił nowe oczekiwania stawiane wydarzeniom biznesowym, a także potrzebę szerszego spojrzenia na cross-branżowy obszar human insight.

Badania i analizy, które przeprowadziliśmy, wykazały że mamy ogromny potencjał rozszerzania grupy odbiorców i docierania z naszą misją do wielu środowisk biznesu, administracji i trzeciego sektora. Dbałość o najwyższą jakość merytoryczną zawsze była częścią naszego DNA. Teraz dodajemy do niej więcej różnorodnych progresywnych treści, więcej innowacyjnych, angażujących formatów oraz  inspirujących wydarzeń towarzyszących. Wszystko po to, aby INSUMMIT był najważniejszą przestrzenią dyskursu o przyszłości wiedzy human insight i pokazywał najlepsze sposoby jej przekładania na innowacyjne rozwiązania. – dodaje Anna Karczmarczuk.

Pozycjonowanie INSUMMIT wpisuje się podejście insights into action i jest oparte na trzech filarach: a) łączeniu szerokiego strumienia wiarygodnych danych o zachowaniach obywatelskich i konsumenckich z empatią i rozumieniem ludzkiej natury, b) wspieraniu kreatywności, aktywacji i zaangażowania, c) zaproszeniu do działania, współpracy i impaktu.

Do 8 maja organizatorzy zapraszają do współtworzenia programu wydarzenia i nadsyłania propozycji wystąpień w 9 obszarach tematycznych: Insighty i innowacje; Człowiek, społeczeństwo, rynek; Zintegrowane doświadczanie; Zrównoważenie i odpowiedzialność; Empowerment, aktywizm, zaangażowanie; Cywilizacja rozrywki; Media nowego świata; Strategie adaptacji; Gdzie jest prawda?

Za koncepcję merytoryczną Festiwalu odpowiada INBOARD – Rada Programowa w składzie:

Bartek Borowiec (Deloitte), Maciej Delebis (PBS), Ewa Derek (OLX Group), Magdalena Dobrowolska-Sagan (PLAY), Anna Forycka-Zawadka (Kompania Piwowarska), Marcin Hinz (Ipsos), Anna Karczmarczuk (Ipsos), Agnieszka Kwaśniewska (Saatchi&Saatchi), Michał Lutostański (Kantar/SGH), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), Katarzyna Piwowarczyk (IKEA), Michał Protasiuk (Google), Michał Zajdel (Kantar), Karolina Zajdel-Pawlak (ACNielsen Polska), Robert Zydel (Państwowe Muzeum Etnograficzne).

Organizatorami INSUMMIT są Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku. Strategia repozycjonowania oraz kreacja marki zostały opracowane przez ORA&Funksters, której powierzono również produkcję wydarzenia.

Biuro Festiwalowe INSUMMIT
ul. Szarotki 11, 02-609 Warszawa
tel. 22 649 97 74,
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.   www.insummit.pl

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Biała Księga Branży Badawczej

OFBOR dołączył do inicjatywy Dialogu Branżowego, celem którego jest ustalenie najlepszych standardów przetargowych i zakupowych w zakresie badań rynku i opinii publicznej. Więcej informacji o inicjatywie znajduje sie na stronie projektu:  Dialog Branżowy

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ADAID POZIOM NA BIALE TLO

 

 

PRACA DLA PRZYJACIÓŁ Z UKRAINY

 

OFBOR wspiera inicjatywę AdAid.eu  zainicjowaną przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, współtworzoną przez społeczność reklamową w Polsce w porozumieniu z organizacjami branżowymi w Europie. Szeroko zakrojona kooperacja ma na celu wyrażenie solidarności, ale także działać praktycznie – pozwolić na szybkie dotarcie z ofertami pracy i wsparcia do konkretnych osób. 

W związku z tragedią, jakiej doświadcza dziś Ukraina, środowisko reklamowe, w ramach inicjatywy AdAid.eu, chce zaoferować wsparcie poprzez ułatwienie osobom z Ukrainy znalezienia ofert współpracy w krajach UE oraz kontaktu z firmami: agencjami reklamowymi, badań rynku, mediowych, firmami produkcyjnymi, działami marketingu, komunikacji i PR po stronie klienta oraz innymi podmiotami z branży kreatywnej w krajach UE. 

Na platformie są już pierwsze ogłoszenia, a baza jest na bieżąco uzupełniana przez potencjalnych pracodawców i pracowników. Formularz umożliwia filtrowanie ogłoszeń, w tym także pod kątem pracy stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej. Korzystanie z platformy jest bezpłatne.

Dzięki zaangażowaniu partnerów mediowych, projekt będzie wspierany komunikacyjnie na platformach społecznościowych (Instagram i Facebook).

Jak można wesprzeć projekt?

  • Jesteś pracodawcą? Przeanalizuj potrzeby kompetencyjne w zespole. Jeśli masz możliwość zatrudnienia, wypełnij formularz na stronie adaid.eu
  • Znasz osoby poszukujące pracy w sektorze kreatywnym? Przekaż im link do platformy adaid.eu.
  • Poszukujesz zatrudnienia w branży w Polsce lub innym kraju europejskim? Przejrzyj dostępne oferty oraz zamieść swoje CV na adaid.eu.
  • Pracujesz w organizacji zrzeszającej podmioty z sektora lub współpracujesz z szeroko rozumianą branżą marketingową? Udostępnij informacje o inicjatywie AdAid.eu w swoich kanałach komunikacji.

Jeśli chcesz w inny sposób wesprzeć inicjatywę, skontaktuj się: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

 

 ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Komunikat Zarządu OFBOR w sprawie wyboru firmy do audytu panelu telemetrycznego AGB Nielsen

 

Zarząd OFBOR, odnosząc się do decyzji TVP SA o wyborze wykonawcy audytu pomiaru telemetrycznego firmy AGB Nielsen, informuje, iż w jego odczuciu zarówno proces wyłaniania, jak i sama wskazana kandydatura audytora, budzą głęboką troskę o jakość końcowego efektu jego pracy.

Zarząd OFBOR pragnie zwrócić uwagę, iż powierzenie realizacji tego typu usługi firmie Sadren obarczone może być ryzykiem. Firma Sadren, mimo swej bogatej wiedzy na innych polach, na polu audytu jakości i weryfikacji metodologicznego zaplecza pomiarów telemetrycznych nie posiada żadnego doświadczenia, co może prowadzić do przyszłego kwestionowania wyników audytu i otwierać pole do dyskusji na temat zastosowanej metodologii.

Aby wydać wiarygodną i uczciwą ocenę stosowanej metodologii należy dysponować wieloletnim doświadczeniem płynącym z udokumentowanego uczestnictwa w podobnych projektach na przestrzeni dłuższego czasu. Tylko takie zaplecze intelektualne, refleksja płynąca z innych podobnych projektów, poparta własną wypracowaną procedurą audytoryjną, pozwala na odpowiedzialne formułowanie wniosków pokontrolnych.

W opinii zarządu OFBOR takim potencjałem wiedzy specjalistycznej nie dysponuje obecnie żadna działająca na polskim rynku firma, w tym firma Sadren.

Na świecie istnieje zaledwie kilka wyspecjalizowanych w tym zakresie firm dysponujących niezbędną wiedzą.

Jednocześnie zarząd OFBOR pragnie podkreślić, iż podstawowym celem Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku jest stanowienie i propagowanie standardów profesjonalizmu w procesie badania opinii i rynku oraz tworzenie warunków niezależnej i obiektywnej oceny przestrzegania tych standardów. Najważniejszym dorobkiem OFBOR w tym zakresie jest funkcjonujący od ponad 15 lat Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA), promujący standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej, a także Program Kontroli Jakości Bezpieczeństwa Informacji (PKJBI). Oceną realizacji i przestrzegania tych regulacji zajmuje się Komisja Odpowiedzialności Zawodowej OFBOR. Certyfikaty PKJPA i PKJBI przyznawane są na podstawie wyników corocznego, niezależnego audytu procedur stosowanych przez agencje badawcze.

Z tych też powodów zarząd OFBOR czuje się upoważniony i zobowiązany do podniesienia powyższych wątpliwości wobec wyboru firmy Sadren, jako audytora pomiaru telemetrycznego firmy AGB Nielsen.

Więcej informacji na temat regulacji OFBOR znajduje się na stronie www.ofbor.pl

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Warszawa, 18 lutego 2021 r.

 

Włodzimierz Daab nowym prezesem Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku

Włodzimierz Daab został wybrany nowym prezesem Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku przez Walne Zgromadzenie Przedstawicieli OFBOR.

Obejmuję stanowisko prezesa organizacji, która w ciągu minionych blisko 25 lat wypracowała ugruntowaną pozycję regulatora rynku badawczego. W nieodległej perspektywie zakończymy prace nad Kodeksem Dobrych Praktyk w zakresie ochrony danych osobowych w badaniach opinii i rynku. Będzie to kolejna po PKJPA i PKJBI ważna samoregulacja naszej branży. Obserwujemy w ostatnim czasie bardzo duże zainteresowanie certyfikatami jakości wydawanymi przez OFBOR, co wyraźnie wskazuje jak ważną rolę dla agencji i zleceniodawców badań pełnią standardy wypracowywane przez naszą organizację. Ma to szczególne znaczenie w obecnym kontekście rynkowym, w którym pojawia się wiele nowych firm badawczych.  Widzimy także potrzebę wsparcia naszych członków dobrymi praktykami poruszania się w coraz bardziej złożonej siatce przepisów prawnych, które dodatkowo skomplikowała pandemia. Skupimy się również nad uatrakcyjnieniem wspólnej oferty OFBOR i PTBRiO dla badaczy pracujących w agencjach badawczych oraz zlecających badania, a także stworzeniem jeszcze bardziej inspirującej i angażującej formuły Kongresu Badaczy. – mówi Włodzimierz Daab, prezes OFBOR.

Włodzimierz Daab - prezes OFBOR oraz prezes Grupy 4P, psycholog kliniczny i psycholog polityki, były pracownik naukowy Instytutu Psychologii PAN, członek zespołu badawczego laureatki Nobla Elinor Ostrom, USA 1989-90. Od początku lat dziewięćdziesiątych organizator badań rynku, menedżer w firmach badawczych Demoskop, OBOP, TNS, Ipsos, 4P research mix. Jeden z założycieli PTBRiO oraz OFBOR. Pierwszy reprezentant Europy Środkowej w Radzie ESOMAR, dwie kadencje. Współredaktor nowej wersji Kodeksu ESOMAR, były wiceprzewodniczący ESOMAR Professional Standards Committee.

Do zarządu OFBOR dołączyli także Mateusz Głowacki (IPSOS) oraz Krzysztof Siekierski (Kantar) wybrani na dwuletnią kadencję.

OFBOR jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie certyfikowanych dostawców informacji rynkowych oraz wiedzy o zachowaniach konsumenckich. Do organizacji należy 17 wiodących agencji badawczych. Najważniejszym dorobkiem OFBOR jest istniejący od 20 lat Program PKJPA, będący jedną z najbardziej rozwiniętych w Europie samoregulacji badawczych. www.ofbor.pl

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Nowi członkowie we władzach OFBOR

Walne Zgromadzenie Przedstawicieli Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku w dniu 22 lutego 2018 r. wybrało nowych członków władz OFBOR.

Do zarządu dołączyli: Krzysztof Kruszewski (Kantar Insights), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia) oraz Szymon Mordasiewicz (Nielsen). Anna Karczmarczuk (IPSOS) została wybrana na drugą kadencję. Agnieszka Sora (GfK Polonia) kontynuuje kadencję Prezesa Zarządu Organizacji oraz Alina Lempa (IQS) Członka Zarządu OFBOR.

Komisja Odpowiedzialności Zawodowej rozpoczyna pracę w zwiększonym, 6 osobowym, składzie: Izabella Anuszewska (Kantar Millward Brown), Jan Garlicki (Indicator), Włodzimierz Daab (4P Research Mix), Elżbieta Gorajewska (AGB Nielsen), oraz kontynuujące kadencję Dorota Jerzak (BSM) i Renata Osiennik (Nielsen).

Aktualny skład Komisji Rewizyjnej to: Irena Łukaszewska (GfK Polonia), Krzysztof Siekierski (Kantar TNS), Małgorzata Walczak-Gomuła (ASM) oraz nowo wybrany Sebastian Starzyński  (ABR Sesta).

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Warszawa, 27 października 2020 r.

Komunikat Zarządu OFBOR

Zarząd OFBOR informuje, że w związku z wprowadzeniem w życie zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, w opinii Zarządu
nie zachodzą przesłanki uniemożliwiające realizację projektów badawczych, prowadzonych zarówno technikami ilościowymi jak i jakościowymi
.

Jednocześnie Zarząd OFBOR zwraca uwagę na konieczność przestrzegania treści ww. rozporządzenia, w tym w szczególności ograniczeń dot. liczebności spotkań i zgromadzeń oraz rekomenduje zachowanie najwyższej staranności w przestrzeganiu zasad reżimu sanitarnego podczas realizowanych badań.

 Zarząd OFBOR

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Przychody agencji badawczych w 2017 r.

Infografika przedstawia wyniki przeprowadzonego na zalecenie OFBOR niezależnego audytu przychodów, do którego - dla lepszego zobrazowania całej wartości rynku - dołączone zostały estymowane obroty dwóch dużych agencji badawczych nieuczestniczących w audycie (Nielsen oraz PBS).  
Podana w zestawieniu, szacowana wartość całego rynku, została opracowana przez PTBRiO i zawiera m.in. dane pochodzące z corocznego badania przeprowadzonego przez PTBRiO dla ESOMAR.

 rynek badan2017

 

infografika do pobrania jpg

infografika do pobrania pdf

 


 

 

 

 

Warszawa, 16 lipca 2020 r.

Badania face-to-face powracają

W miniony weekend Ipsos Polska zrealizował z sukcesem badanie exit poll, w którym wzięło udział aż 50 tys. respondentów ankietowanych przez 1000 ankieterów w 500 lokalizacjach na terenie całej Polski. Skala przedsięwzięcia, które zrealizowano z zachowaniem reżimu sanitarnego dowodzi, że po okresowym lock-downie badania z bezpośrednim udziałem ankietera i respondenta stają się znowu możliwe.  Warto przypomnieć, że identyczne badanie miało miejsce także w dniu pierwszej tury wyborów prezydenckich 28 czerwca.

Projekty typu exit poll są największymi badaniami face-to-face jakie realizuje się w naszej branży.
Za każdym razem jest to ogromne przedsięwzięcie logistyczne, szczególnie że naszym celem jest wierne odtworzenie sytuacji głosowania. Mamy zatem papierową kartę „wyborczą”, długopis oraz urnę. W tym roku stało przed nami szczególne wyzwanie ponieważ cały proces musiał przebiegać bezkontaktowo i zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych, tak aby ani zdrowie respondentów, ani ankieterów nie było w najmniejszym stopniu narażone. Mogę powiedzieć tyle, że w obydwu turach badanie przebiegło bardzo sprawnie i nie odbiegało od exit polli, które realizowaliśmy w poprzednich latach – mówi Anna Karczmarczuk, prezes Ipsos Polska.

Powrót do projektów face-to-face potwierdza także druga fala badania Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR). Większość ankietowanych w czerwcu firm badawczych deklaruje, że wznowiła już pracę działów realizacji terenowej. Taką deklarację złożyły wszystkie ankietowane firmy należące do OFBOR.

Choć zdecydowana większość badań realizowanych w Polsce ma postać wywiadów telefonicznych lub internetowych, istnieje duża grupa projektów, w których bezpośredni kontakt ankietera z respondentem jest z metodologicznego lub organizacyjnego punktu widzenia niemożliwy do zastąpienia. Takim przykładem są badania exit poll, ale także wiele innych, w których mamy do czynienia choćby z dłuższym kwestionariuszem lub rekrutacją central location. Nasze badanie wśród firm wskazuje, że pomimo pandemii jesteśmy ponownie gotowi do tego typu projektów – mówi Agnieszka Sora, prezes OFBOR oraz Managing Director GfK Polonia.

OFBOR jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie certyfikowanych dostawców informacji rynkowych oraz wiedzy o zachowaniach konsumenckich. Do organizacji należy
16 wiodących agencji badawczych. Najważniejszym dorobkiem OFBOR jest istniejący od 17 lat program PKJPA, będący jedną z najbardziej rozwiniętych w Europie samoregulacji badawczych www.ofbor.pl.

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

dialog

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Warszawa, 1 czerwca 2020 r.

Badania F2F wracają. Komunikat Zarządu OFBOR

 

W związku z wprowadzaniem w życie kolejnych etapów odmrażania gospodarki, część instytutów badawczych zdecydowała się przywrócić, przynajmniej częściowo realizację badań f2f.  

Zarząd OFBOR w pełni rozumie i popiera potrzebę powrotu firm do pełnej działalności badawczej. W trosce o bezpieczne przeprowadzenie tego procesu oraz zdrowie pracowników i respondentów, Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku rekomenduje instytutom badawczym ostrożne i rozważne przywracanie działalności terenowej realizacji badań.

Prosimy pamiętać o obowiązku przestrzegania zaleceń i wytycznych wydawanych przez Główny Inspektorat Sanitarny, mających na celu przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Procedury te, mogą wydłużać proces realizacji badań, dlatego prosimy nieustająco Zleceniodawców/Klientów naszej branży o zrozumienie dla zaistniałej sytuacji, która jest całkowicie niezależna od firm badawczych.

 Zarząd OFBOR

 

Komunikat do pobrania

  _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

Jak zmienili się Polacy

Agencje badania opinii i rynku od ponad dwóch dekad przyglądają się zmieniającym się nastrojom Polaków. Okazuje się, że w tym czasie bardzo wiele naszych postaw uległo zasadniczym przemianom. Organizacja Firma Badania Opinii i Rynku z okazji obchodzonego w tym roku dwudziestolecia, dokonała autorskiego wyboru zgromadzonych w tym czasie danych, pokazujących ewolucję nastrojów i zwyczajów zakupowych.

To tylko mały wycinek wielkiej zmiany jaką obserwujemy od lat 90tych. Zmienili się konsumenci, zmieniło się otoczenie, w którym funkcjonujemy, zmieniły się także badania. Przygotowaliśmy cykl kilku infografik, które zestawiają znaczące i często zaskakujące zmiany. Składają się one na obraz fascynującej transformacji, której jesteśmy świadkami. Dla nas jest to szczególna perspektywa, ponieważ od dwudziestu lat OFBOR stoi na straży wiarygodności badań opinii i rynku. To dzięki badaniom, które certyfikujemy, zapadają najważniejsze strategiczne decyzje w biznesie i administracji publicznej. To dla nas zaszczyt, ale także ogromne zobowiązanie. To także okazja do przypomnienia decydentom, że badać warto i warto robić to z certyfikowanymi agencjami, dającymi rękojmię wiarygodności wyników. – mówi Agnieszka Sora, prezes Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku

Pretekstem do analizy minionych 20 lat jest obchodzona w tym roku rocznica powstania Organizacji Firm badania Opinii i Rynku – jedynego w Polsce organu stojącego na straży wiarygodności badań społecznych i konsumenckich. OFBOR jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie certyfikowanych dostawców informacji rynkowych oraz wiedzy o zachowaniach konsumenckich.

Jak zmieniali sie Polacy 1

 

Informacja prasowa do pobrania       Infografika do pobrania jpg       Infografika do pobrania pdf   

 

Kontakt: Tomasz Sławiński

Biuro Zarządu OFBOR

tel. 22 648 45 17


 

Warszawa, 12 maja 2020 r.

 Badania będą jeszcze bardziej cyfrowe

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) przeprowadziła w ostatnich dniach kwietnia badanie Wpływ obecnej sytuacji na kondycję firm badawczych. Jego wyniki dostarczają najnowszych prognoz wartości sprzedaży badań realizowanych za pośrednictwem poszczególnych technik badawczych. Ankietowane firmy wyraźnie wskazują na wzrost sprzedaży badań realizowanych przez Internet CAWI – 73% firm, badań jakościowych online – 64% firm oraz badań telefonicznych CATI – 53% firm. Aż 93% agencji przewiduje spadek sprzedaży badań ilościowych face-to-face, 84% badań jakościowych off-line, 78% badań mystery shopping.

 

zmiana technik badawczych

 

Nasza branża bada co roku ok 12 milionów respondentów, z czego ponad 10 milionów za pomocą elektronicznych lub telefonicznych form kontaktu. W odpowiedziach firm widać, że spodziewamy się jeszcze większej digitalizacji narzędzi badawczych. Warto podkreślić, że miniona dekada była dla nas czasem gruntowej transformacji cyfrowej, dlatego w nowych realiach jesteśmy doskonale przygotowani do szybkiego dostarczania precyzyjniej informacji rynkowej, która jest obecnie na wagę złota.  - mówi Agnieszka Sora, prezes Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku.

Wyniki badania wskazują także, że zdecydowana większość agencji (81%) odczuwa negatywny wpływ obecnej sytuacji na swój biznes. Podobny odsetek agencji (84%) spodziewa się spadku wartości sprzedaży rynku badań. Firmy skupione w OFBOR są mniej pesymistyczne w swych prognozach (-25% spadku) niż firmy niezrzeszone (-32% spadku).

zmiana wartosci sprzedazy

 

Obserwujemy w odpowiedziach firm badawczych pierwszą reakcję na wstrząs jaki pandemia wywołała w biznesie. W wielu przypadkach wynika on bezpośrednio ze znaczącej redukcji zamówień na niektóre typy badań. Spodziewamy się jednak, że po pierwszych zmrożeniach budżetów, popyt na usługi agencji badawczych będzie stopniowo wracał do wcześniejszych poziomów. Managerowie mają świadomość, że w tak złożonej sytuacji, rozwój biznesu nie będzie możliwy bez kompleksowej wiedzy o szybko zmieniającym się rynku i konsumencie. – dodaje Agnieszka Sora.

Organizacja Firma Badania Opinii i Rynku jest związkiem pracodawców skupiającym wyłącznie certyfikowane agencje badawcze. Od momentu powstania w 1997 r. jej misją jest promowanie najwyższych standardów metodologicznych i etycznych w badaniach

Badanie Wpływ obecnej sytuacji na kondycję firm badawczych zrealizował PBS na zlecenie OFBOR w dniach 23-27 kwietnia 2020 r. W badaniu wzięło udział 45 firm. Kolejna fala badania została zaplanowana na przełom maja i czerwca.

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Co o badaniach myślą Polacy

Niedawno zakończony projekt badawczy Organizacji Firm Badania Opinii i Rynki oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii wskazuje, że wyniki badań społecznych i rynkowych są jednym z najważniejszych źródeł wiedzy o Polsce i Polakach, a zaufanie do badań jest większe niż do mediów.

Źródła Wiedzy to projekt badawczy zrealizowany w połowie 2017 r. przez PTBRiO i OFBOR przy wsparciu Harvard Business Review Polska oraz Konfederacji Lewiatan. Badanie miało hybrydowy charakter i zostało zrealizowane na ogólnopolskiej próbie Polaków (GfK i IPSOS, N=2019) oraz na próbie firm. 

Jednym z najważniejszych odkryć naszego projektu jest to, że wyniki badań są traktowane jako najbardziej obiektywne źródło informacji funkcjonujących w przestrzeni publicznej. Za godne zaufania uznaje je 63% Polaków. W odniesieniu do programów informacyjnych w mediach komercyjnych ten odsetek wynosi 56%, w mediach publicznych 55%, informacji na Facebooku 51%, a komentarzy zamieszczanych w Internecie 46%.” mówiAnna Karczmarczuk, członek zarządu OFBOR, reprezentująca Radę Badania.

Raport Źródła Wiedzy wskazuje, że Polacy postrzegają badania nie tylko w wymiarze zaufania, ale także użyteczności i sprawczości. Wg jego wyników co drugi Polak uwzględnia wyniki badań dokonując decyzji zakupowych, a prawie trzech na czterech Polaków jest przekonanych, że firmy zlecają badania aby ich produkty i usługi były jak najlepiej przystosowane do potrzeb konsumentów. Uważamy także, że dostęp do wyników rzetelnych badań jest istotnym komponentem demokracji (77%), a same badania są ważnym źródłem wiedzy o Polsce i Polakach (57%). Blisko 60% respondentów deklaruje, że opinie wyrażane w badaniach to sposób w jaki obywatele mogą wpływać na rządzących. Autorzy projektu zapytali także, czy warto brać udział w badaniach, na co pozytywnej odpowiedzi udzieliło 66% badanych.

Za stronę merytoryczną badania odpowiadała Rada Programowa, w skład której weszło dziewięciu ekspertów reprezentujących różne obszary badawcze: Anna Karczmarczuk (OFBOR/Ipsos), Adam Polasz (PTBRiO/ONE ELEVEN), Mikołaj Cześnik (Instytut Nauk Społecznych, Uniwersytet SWPS), Tomasz Dulinicz (Smartscope), Radosław Kucko (Interia), Jan Zając (Sotrender), Agata Wiszniewska (EEI), Arkadiusz Wódkowski (ABM), Rafał Zacłona (Harvard Business Review Polska)

Organizatorami badania Źródła Wiedzy była obchodząca w tym roku dwudziestolecie istnienia Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (www.ofbor.pl) oraz Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii (www.ptbrio.pl). Projekt powstał przy współpracy Harvard Business Review Polska oraz Konfederacji Lewiatan oraz wsparciu firm GfK, Ipsos oraz Webankieta. 

Więcej informacji na www.zrodlawiedzy.pl

 

Informacja prasowa do pobrania

Infografika do pobrania jpg

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Komunikat Zarządu OFBOR z dnia 12 marca 2020 r.
w związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa

 

Informujemy, że w związku z panującym w Polsce zagrożeniem epidemią koronawirusa COVID-19 (SARS CoV-2), z przyczyn niezależnych od instytutów badawczych, przedłużeniu mogą ulec procesy terenowej realizacji badań.

W trosce o bezpieczeństwo pracowników, a także jakość wyników realizowanych badań (w ostatnich dniach znacząco zwiększył się odsetek odmów udziału w badaniach f2f) Zarząd Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku, rekomenduje instytutom badawczym zawieszenie realizacji badań metodą face to face.

Przypominamy o obowiązku dostosowywania się do zaleceń służb sanitarnych, mających na celu przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się wirusa.  

Prosimy także Zleceniodawców/Klientów naszej branży o zrozumienie dla zaistniałej sytuacji, która jest całkowicie niezależna od firm badawczych.

 

Zarząd OFBOR

 

Komunikat do pobrania

 

 ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Kongres Badaczy | Consumer Intelligence

Serdecznie zapraszamy do udziału w XVIII Kongresie Badaczy Rynku i Opinii, który odbędzie się w dniach 19-20 października 2017 r. w Warszawie.

Szczegóły programu kongresowego oraz formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie: www.kongresbadaczy.pl

 

 Kongres niebo male

 


Nowi członkowie we władzach OFBOR

Walne Zgromadzenie Przedstawicieli Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku obradujące w dniu 27 lutego 2020 r. wybrało nowych członków władz OFBOR.

Do zarządu dołączył: Maciej Delebis (PBS Spółka z o.o.). Krzysztof Kruszewski (Kantar Insights) oraz Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia) zostali wybrani na drugą kadencję. Agnieszka Sora (GfK Polonia) kontynuuje drugą kadencję Prezesa Zarządu Organizacji oraz Alina Lempa (IQS) Członka Zarządu OFBOR.

Komisja Odpowiedzialności Zawodowej kontynuuje pracę w  5 osobowym, składzie: Izabella Anuszewska (Kantar Polska) oraz Jan Garlicki (Indicator) zostali wybrani na drugą kadencję, natomiast  Mirosława Grabowska (Fundacja CBOS) i Marcin Głowacki (Pracownia Badawcza BSM) kontynuują kadencję, do Komisji dołączył Andrzej Ludek (Almares).

Aktualny skład Komisji Rewizyjnej to: Renata Osiennik (AC Nielsen), oraz nowowybrani: Elżbieta Gorajewska (AGB Nielsen), Anna Karczmarczuk (IPSOS Polska) i Maciej Siejewicz (GfK Polonia).

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Przychody agencji badawczych w 2016 r.

Poniższe zestawienie przedstawia wyniki przeprowadzonego na zalecenie OFBOR niezależnego audytu przychodów, do którego - dla lepszego zobrazowania całej wartości rynku - dołączone zostały estymowane obroty dwóch dużych agencji badawczych nieuczestniczących w audycie (Nielsen oraz PBS).

firma sprzedaż 2016 (mln zł) różnica w stosunku do 2015 roku
Grupa Nielsen 170,9 0%*
Kantar Insights 141,8 -16,4%**
GfK Polonia 97,8 14,9%
IPSOS 56,9 2,0%
IQS 25,5 16,5%
PEX PharmaSequence 18,0 -***
PBS 16,6 -50,9% *
ARC Rynek i Opinia 10,8 4,1%
4P research mix 10,2 19,1%
ABR SESTA 6,2 8,8%
Fundacja CBOS 1,8 -50,5%
Razem 556,5 -4,7%
     
Kapitał polski* 71,2 -15,3%
Kapitał zagraniczny* 467,4 -2,9%

 

* wartości przychodów PBS i Grupy Nielsen - estymacja PTBRiO

** łączne przychody spółek Kantar Millward Brown i Kantar TNS

*** W 2016 r. nastąpiło połączenie spółek PharmaExpert i Sequence. Brak pełnych danych finansowych firm za 2015 i 2016 r. uniemożliwia obliczenie poziomu wzrostu przychodów PEX PharmaSequence za 2016 r.